Hvor er det dejligt, når ord bliver til handling, og der er en stærk rød tråd hele vejen igennem. Det kunne i høj grad mærkes i dag på Skolen Bifrost, hvor jeg havde fornøjelsen af at låne hele personalegruppen.
Skolen Bifrost er en skole for højtbegavede elever. Den ligger i Roskilde lige ud til søen, du kan se på billedet. I dag var der endda solskin på en oktoberdag. Så smukt!!
Hvad lavede vi så? Vi fordybede os i en del af det, der står i skolens værdiregelsæt:
“På Skolen Bifrost vil dyrker vi nysgerrigheden, rettet mod det videnskabelige og det kreative, men også interessen for at lære andre mennesker og ikke mindst sig selv at kende. Med faglige udfordringer i trygge rammer opmuntrer og udvikler vi børnenes engagement og nysgerrighed, så de kan realisere deres potentiale til egen glæde og tilfredshed.
Skolen tilbyder en bred, alsidig og kvalificeret undervisning på et højt fagligt niveau og vores mål er at give eleverne mulighed for fagligt ”at stå på tæer” i alle skolens fag. Vi vil bibringe hver enkelt elev de bedst mulige færdigheder uanset forkundskaber og social baggrund.
Undervisningen skal lede frem mod:
At eleverne bevarer og udvikler nysgerrigheden og lysten til at lære,
At eleverne tænker og skaber løsninger,
At eleverne erfarer ved brug af alle kompetencer
At eleverne eksperimenterer og går nye veje
At eleverne tager ansvar i undervisningen”.
Dét gjorde vi konkret:
– Personalegruppen dykkede meget dybt ned i forståelsen af WISC-V, så de kan bruge den som praktisk værktøj til at målrette undervisningen til eleverne på skolen.
– Vi så på evidensbaseret afsæt for undervisning af de højtbegavede, herunder den projektbaserede undervisning.
– Vi gennemgik undervisning af højtbegavede med en autismespektrumforstyrrelse, og så på, hvad specialpædagogikken betyder for rammerne, relationerne og rytmen.
– Vi så ud af boksen og tænkte baglæns, omvendt, processuelt og uden facit.
– Vi så på formativ feedback og feedforward koblet sammen med studieteknikker.
– Vi drøftede erfaringer i forskellige fag, og personalegruppen var gode til at støtte hinandens fortællinger, forklaringer og bidrage til hinanden.
Der var tydelig nysgerrighed på mere viden, på deling af erfaringer og på at støtte eleverne i deres udvikling. Og noget af det bedste er, at vi er kun lige gået i gang. Jeg er nemlig så heldig at komme på besøg igen i 2023, hvor vi skal tale endnu mere om tilrettelæggelse af undervisningen, differentiering, hele børn, emotionel understøttelse, udvikling og meget, meget mere.
Jeg har fulgt Skolen Bifrost fra opstarten og frem til i dag. Sikke en udvikling gennem årene! Sikke et mod på at tænke nyt! Det skolen er i dag står på et fundament af knivskarpe, omsorgsfulde voksne, som tager højtbegavede elever under vingerne og flyver afsted sammen.
Er du nysgerrig på at finde ud af mere om, hvad det er for en skole, så se her: https://skolen-bifrost.dk/