WISC

**Et billede siger mere end 1000 ord, siges det**
Lige hér er det meget rammende, for billedet stiller krav til meget af det, en WISC-testning indeholder:
Verbal forståelse af, hvad der egentligt står i billedet
Visuo-spatial evne til at få delene til at blive en helhed
Ræsonnering til at kunne se både sammenfald og forskellighed
og eksekutiv funktion hvis man ikke skal være den sidste, der står tilbage og siger “nååårhh, NU er jeg med”.
WISC-testning er en måde at tilgå et barns IQ, og det er en af de aktiviteter i min klinik, jeg er allermest glad for. Ved en testning handler det nemlig om andet end, at et barn løser opgaver. Det handler om tryghed, nærvær, samarbejde, indsigt, samspil og intellekt, og dertil kommer naturligvis den helt fagnørdede side med korrelationer, faktoranalyse og statistisk signifikans.
Ikke to børn er ens. Jeg har endda haft fornøjelsen af at teste enæggede tvillinger flere gange, og til trods for ens arvemateriale, var ingen af dem ens i deres intellektuelle profil. Det er ufatteligt spændende og givende, og så er det helt specielt at kunne give en tilbagemelding til familien, som siger “nååårhh, NU er vi med”, når de opnår forståelse af, hvordan barnet tilgår verden omkring sig, finder mening i hverdagen og ikke mindst hvordan potentialet bedst kan udfolde sig.

Bifrost i frost

Bifrost i frostvejr! Udefra ser det ikke ud til at være et særligt sted, men indenfor er der et væld af muligheder og kreative udfoldelser for højtbegavede børn. Jeg havde på en kold februar formiddag fornøjelsen af at besøge skolen. I den forbindelse fik jeg en god snak med skolelederen, og kunne hilse på et par af de børn, jeg har testet tidligere. Der er behov for denne type skole, for efterspørgslen er stor!
Atheneskolen har i mange år været et enestående (forstået som forrygende men også eneste eksisterende) tilbud på Sjælland, så det er glædeligt at der er etableret en ny skole i Roskilde. Det giver mulighed for at flere børn kan modtage undervisning målrettet højtbegavede børn, og også at der er forskellige afsæt for tilgangen til undervisning. Læs eventuelt mere på hjemmesiden:

Second opinion

“Jeg forstår det ikke, Dea, så derfor ringer jeg til dig”, “Jeg havde fået at vide, at man ikke kunne bruge resultatet af testen til så meget, men det kan man jo!”.
Jeg får desværre men heldigvis en del henvendelser fra klienter, der har fået testet deres barn hos andre psykologer, men som ikke har fået en tilstrækkelig tilbagemelding. De har måske fået et samlet IQ-tal, men ikke en god drøftelse af, hvordan barnets mistrivsel, vanskeligheder eller generelle adfærd kan hænge sammen med forståelsen af den kognitive profil. Det er rigtig ærgerligt, for der er guld i en WISC-profil!
Jeg er rigtig glad for at kunne hjælpe de forældre, der har brug for at forstå profilen bedre, og brug for rådgivning til, hvordan de ud fra denne og målrettede indsatser, kan nå og forstå deres barn bedst muligt. Jeg bestræber mig på en grundig tilbagemelding på alle de testninger, jeg foretager. Jeg tegner og fortæller, og så tager forældrene typisk en masse viden og et billede af mit whiteboard med sig hjem. Læs mere her, hvis du er nysgerrig: https://www.deafranck.dk/second-opinion/

Fra III til V

Der er langt fra tre til fem… I hvert fald når vi taler WISC-testning. I dag bruges femte udgave af WISC, og denne kan administreres på iPad. Det fungerer rigtig godt for børn i dag, for de er fortrolige med at bruge en iPad, og finder som oftest mere motivation til at svare på opgaverne på denne måde. Fagre nye verden! Jeg ser, at flere og flere tests digitaliseres, hvilket gør dem nemmere at administrere. Dog er der fortsat behov for de fysiske udgaver af visse tests – f.eks. dem som stiller krav til visuomotorisk integration og spatiale opgaver.
Når jeg tester i denne tid, anvender jeg visir, og så spritter jeg selvfølgelig skærmen af mellem klienterne. Det fungerer helt fint. Læs mere om testning her og et udvalg af de tests, jeg tilbyder: https://www.deafranck.dk/klinis…/testbeskrivelser-og-wisc/

Hyperrefleksion

Holder din hjerne fri, når du holder fri?
De højt begavede børn holder sig selv tankemæssigt stimuleret, hvis de ikke mødes tilstrækkeligt dér, hvor de er; I skolen, når de leger med venner eller når de, tjah, holder fri. Hjernens tankestrøm kører videre, og kompleksiteten af de tanker den producerer er stor. Jeg kalder det for HYPERREFLEKSION, for det betegner det så godt. Der er ikke én tanke, ikke to, men multiple tanker der krydser hinanden og skaber flere og flere forgreninger. Det kan være overvældende og på sigt en så stor belastning, at det fører til stress. Derfor er det vigtigt, at børnenes intellekt stimuleres i skole og de sociale relationer, så hjernen kan få lov til at køre bare lidt langsommere, når de holder fri.
Her er i øvrigt mit forsøg på til dels at gengive Auguste Rodins “Grubleren” https://glyptoteket.dk/produkt/rodin-taenkeren-stor/

3 – 2- 1- action!

Jeg har i januar haft fornøjelsen af at medvirke som ekspert i en film om højt begavede børn i folkeskolealderen. Formålet er at skabe større oplysning om disse børn, at klæde lærerne bedre på til at understøtte dem, og feje indgroede misforståelser af bordet. Jeg er ufatteligt glad for at kunne bidrage på denne måde.

Blækklat

Her er de legendariske Rorschachtavler. Lige her i min hånd! Og de er enormt udskældte hos lægmand. Jeg havde nu heller ikke så meget til overs for dem, da jeg hørte om dem første gang. Den gang vidste jeg ikke, hvor meget empiri der ligger til grund for tavlerne i sig selv og scoringssystemet under dem. Man kunne nemt forestille sig, at der i psykologers “survival kit” skulle være kleenex, rorschachtavler og en divan. Ikke hos mig. Hos mig er der naturligvis kleenex til de svære samtaler, men ingen divan og ingen rorschach. Jeg anvender ikke selv tavlerne i klinikken, men jeg er glad for at bruge andre former for billeder i terapeutisk sammenhæng. Billeder kan nemlig være brugbare i forhold til at belyse det, der kan være vanskeligt at formidle med ord – du skulle prøve det.

Talk to me!

“Du ligner én, som jeg godt kunne snakke med”. Det har jeg fået at vide flere gange af kommende klienter, og netop i disse dage oplever jeg en stigende efterspørgsel efter terapi. Terapeutiske samtaler er særlige. Jeg er meget ydmyg over at blive lukket ind i et andet menneskes indre på den måde, og egentligt siger Kierkegaard det så flot: “At man, naar det i Sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe på at finde ham der, hvor han er og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver der ikke kan det, han er selv i indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere en han – men dog ved først og fremmest at forstaae det, han forstaar. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke”.
Jeg har både samtaler med børn, unge, voksne, par og familier, og sikke nogle berigende rejser, de er!

Tabula rasa

Så kom den første sne, og den faldt på samme dag som årets første RIAS-testning. Der er noget særligt ved nyfalden sne. Uberørt af andre og klar til at få sat aftryk. I psykologiens verden kalder man det tabula rasa, og det henfører til at vi fødes som ubeskrevne individer, og formes gennem vores sansninger og perceptioner. Det holder bare ikke helt… for vi ved i dag, at en stor del af vores eksistens stammer fra generne i samspil med miljøet. Det samme gør sig gældende med intelligensniveauet. Gennem tiden har der været store debatter, hypoteser, hypotesetestninger, bekræftelser og afkræftelser. Det er fascinerende at fordybe sig i, for erkendelserne gennem menneskets eksistens viser på metaplan også noget om intellektets udvikling.
Her er koldt, men her er smukt!

For lille til testning

Hvad kan man gøre, hvis ens barn er for lille til at få lavet en WISC-V-test, men man alligevel har behov for en indikation af det intellektuelle niveau? Man får eksempelvis lavet en RIAS-test. Netop i dag har jeg testet en 4 årig med RIAS.

Og så til de tørre facts:
RIAS og WISC korrelerer med op mod .78. Det skal ikke forstås som at enten RIAS eller WISC måler “den sande værdi”, men som at de begge er et godt estimat af g-faktoren, som Spearman kaldte den brede, underliggende intelligensfaktor.
Nå, men hvad skal du så bruge denne viden til? Den skal du bruge til at overveje, om ikke en RIAS-test kunne være interessant for dig. Den dækker alderen fra 3 til 99 år!

Vil du vide mere : https://www.deafranck.dk/rias-testning/