Læser du avis? Her i weekenden har jeg sammen med Rikke Christensen fra Shine akademiet haft et debatindlæg i Jyllands-Posten.
Vores budskab er, at hvis folkeskolen skal være for alle, må den opgraderes til version 2.0, når det kommer til forståelsen af højtbegavede børn.
Så hvad skal der til for at gøre folkeskolen til et sted for alle børn, også de bedst begavede? Et sted hvor også højtbegavede børn trives og får mulighed for at folde vingerne helt ud?
Svaret er ikke simpelt, men udspringet handler grundlæggende om uvidenhed om høj begavelse, fordomme og den fordømte Jantelov. Få kan sætte sig ind i, hvordan det føles hver dag at tænke, sanse og føle mere og anderledes end de andre i klassen. Konstant at føle sig ved siden af skiven, ensom eller at sætte så høje krav til sig selv, at man konstant fejler.
Men er det barnet, der skal gå på kompromis med sig selv for at passe ind i rammerne, eller er det skolen som skal udvide rammerne for at favne det højtbegavede barn? https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE13392404/folkeskolen-har-brug-for-en-version-20-naar-det-kommer-til-hoejtbegavede-boern/?fbclid=IwAR1xMIflZYQbgYzWeluCEgbxCdT04i224SaeoWyRSMxTDw8fdne4M-muZEs
(betalingsartikel).