Det hele menneske.
Før enhver form for kognitiv testning spørger jeg ind til udvikling fra foster til dags dato. Og hvorfor så det? Fordi forskningen viser markante sammenhænge mellem udviklingstræk og begavelsesniveau samt mulige indlæringsvanskeligheder. Min erfaring bekræfter dette. Det kræver ekspertise at forstå en højt begavet med indlæringsvanskeligheder, i mistrivsel eller med specifikke udfordringer. Den ufatteligt plastiske hjerne kan formå at kamuflere og kompensere for forskellige svagheder, hvormed de højt begavede kan præstere over det forventelige i mange forskellige former for tests og screeninger. At kunne finde frem til dette og kortlægge det kræver dyb viden, indgående kendskab og en utrættelig nysgerrighed på at forstå og udfolde.
Jeg er begejstret for dette område, og føler mig beriget hver dag, uanset om jeg er i klinikken eller fjerner ukrudt i haven, for refleksionerne omkring de mennesker jeg møder, deres interessante livshistorier og de mange muligheder for livsudvikling følger med med mig.