HJERNEKUFFERTEN
"Super fin bog med en masse gode idéer. Der er både kendte aktiviteter med et twist og nye forslag. Jeg kan rigtig godt lide, at det lægger vægt på samarbejdet mellem børnehaven og hjemmet"
"Dejligt at kunne aflevere noget til børnehaven, som er ligetil. Kort introduktion til høj begavelse og så nogle super forslag, så der er noget til de små og til de større. Vo har købt en kuffert, som står på vores søns plads. Han sidder dagligt i en halv time på lederens kontor og "løser opgaver", som vi kalder det for. Det fungerer super fint på den måde".
"Det er simpelthen så nemt at gå til, og når der ligefrem er opskrifter til hvad vi skal gøre, så var det nemt at sætte i gang sammen med forældrene. Vi har fået masser af inspiration. Det er mega fedt, at der er ting, vi allerede har i børnehaven, som vi kan bruge, så det ikke skal være dyrt og uoverskueligt at sætte i gang. Vi startede med perlepladerne, og det smitter jo også af på nogle af de andre børn. Der er flere, som har fået deres egen kuffert nu, men det er forskelligt, hvad der er i dem".
Tidligere
Næste
Lige til at gå til med beskrivelser og helt konkrete handleanvisninger for de højtbegavede børn i dagtilbud
Mange har allerede læst den – skal du være med på vognen, så køb bogen her
Højtbegavede børn i førskolealderen udvikler sig på en lang række områder hurtigere end deres jævnaldrende. De har derfor behov for andre kognitive udfordringer – afstemt med deres motorik og følelser, som typisk er alderssvarende. Det kræver indsigt og særlige tilgange.
“Hjernekufferten” tilbyder viden, inspiration og direkte vejledning til pædagoger, forældre og andre voksne omkring de højtbegavede børn. Bogen indeholder en introducerende beskrivelse af den høje begavelse og 27 forskellige aktiviteter designet til i indhold og omfang at tilgodese de højtbegavede børns udvikling og læring.
Bogen fletter daginstitutionens og hjemmets indsatser sammen, så der sikres en fælles retning, og så det er lige til at gå til!
Bogen giver en kort introduktion til, hvad høj begavelse er, og derefter går den direkte i aktiviteterne. Kapitlerne er opbygget ens:
- Introduktion til aktiviteten og særlige forhold
- Det der skal bruges til aktiviteten
- Overvejelser for den voksne
- Hvordan hjemmet kan støtte op om aktiviteten
- Særlige generelle opmærksomheder i forhold til aktiviteten
Bogen henvender sig til alle, der fagligt og privat er tæt på førskolebørn, som er eller kan tænkes at være højtbegavede. Det er forældre, pædagoger og lærere i indskolingen.