I 2009 så Gere, Capps, Mitchell og Grubbs på højt begavede børns følsomhed overfor deres omgivelser, og sammenlignede dem med normalbegavede børn. Allerede i 1984 påpegede Roedell, at sensitivitet var et vigtigt parameter i de højt begavede børns trivsel, og at de kunne overbelastes af sensoriske indtryk, hvilket kunne medføre mistrivsel. I 2009 undersøgte forskerholdet 80 børn med en IQ på mindst 138 målt ved en WISC-III, heraf havde 28 en IQ på over 146! Børnene var mellem 6 og 11 år gamle.
Forældrene blev bedt om at udfylde spørgeskemaet Sensory Profile for deres barn, og derefter tyggede forskerholdet tallene igennem. Jeg anvender Sensory Profile i min klinik, og du kan læse mere om indholdet i en sådan test her: https://www.deafranck.dk/sensory-profile-2/
Data viste, at de højt begavede børn var mere følsomme over for deres miljø og reagerede med øgede følelsesmæssige og adfærdsmæssige reaktioner i forhold til normaltbegavede børn. De konkluderede, at en øget sensorisk følsomhed kan være til gavn i forhold til hurtigere at opfange ny viden og læring, og at det kan også fremme empatien i sociale sammenhænge. Samtidigt understrege de, at en øget sensorisk følsomhed også kan føre til overstimulering og gøre, at det højt begavede barn trækker sig væk fra sociale sammenhænge.