Per Helge Sørensen er forfatter til denne bog. Han er samtidigt komiker og har skabt flere shows om ’djøffiseringen’ af den offentlige sektor. Han beskriver i denne bog fænomener, der kan knytte sig til strategiudvikling i virksomheder, og hvilke udfordringer disse afstedkommer.
Bogen er skrevet, som var det et stand-up show. Der er masser af humor, sarkasme og rige beskrivelser og eksemplificeringer. Det hele er beskrevet levende og underholdende, men på samme tid demotiveres man også som læser, hvis man har bare den mindste tro på, at en strategi rent faktisk kan transformere en virksomhed og skabe gode resultater.
Der er adskillige arbejds- og organisationspsykologiske indsigter, som falder til jorden i denne bog, fordi underholdningsværdien står højest. Det er forståeligt, for det er en bog, der henvender sig til alle og enhver.
Den er ikke skrevet til et snævert publikum, og derfor skal den være fængende med en bred appel. Per Helge Sørensen beskriver over 11 farverige kapitler, hvordan visioner, strategier, omstruktureringer, dårlig mødeledelse og mellemlederpres kan bidrage til den gordiske knude, den større virksomhed falder ud til at være.
Ordet ”idioti” og diverse derivater heraf bruges i flæng på en til tider lidt stødende måde, men igen – det giver nogle friske punchlines, som sikkert kan skabe en grad af følgeskab hos læserskaren.
Hvis man vælger at læse bogen i et humoristisk lys og ikke lade sig demotivere af, at ens arbejde indenfor strategi, udvikling, projektledelse m.v. kastes under bussen, så vil jeg anbefale, at den læses i mindre bidder, så det ikke bliver for tyk en smøre. Bogen er god, hvis man ønsker at se de mange managementtiltag i et distancerende og ikke-problemløsende lys.
Det kan lette lidt af hverdagens alvorlighed eller anspændthed, men man skal ikke forvente at få nogle reelle svar på problemerne. Bogen er anbefalelsesværdig som en form for skønlitteratur, og du kan med fordel læse den, hvis du på forhånd er afklaret med at tage den med et smil på læben.